Jak zszyć patchwork w całość

Zszywanie typowego, klasycznego patchworku zaczynamy od połączenia odpowieniej ilości bloków najpierw w rzędy,   a potem zszywamy rzędy ze sobą (na rysunku obok kolorowe kwadraty symbolizują bloki). Bloki i rzędy łączymy ze sobą za pomocą szwu 1/4" czyli między 6 i 7 mm.

Jeśli wybrałaś blok, którego dopiero cztery sztuki ukazują pełen wzór (takich bloków jest całkiem sporo), to część      z nich wymaga najpierw obrócenia wokół własnej osi.

Jeśli szyjesz bloki z resztek tkanin w różnych kolorach lub odcieniach, dobrze jest poobracać blokami na różne sposoby, by na ich styku kolory ładnie do siebie pasowały. Sprawdza się wtedy ułożenie bloków na podłodze i przekładanie ich dotąd, aż uzyskasz układ, który Cię satysfakcjonuje. Proponuję wtedy spiąć szpilkami bloki z każdego rzędu, by nie pomyliły się podczas zszywania. W razie wątpliwości można zszyte już rzędy jeszcze raz rozłożyć na podłodze i upewnić się, że zszyjesz je w odpowiedniej kolejności.

W niektórych patchworkach wszystkie bloki są obrócone o 45° (wyglądają jak karo), gdyż wtedy prezentują się ładniej lub ciekawiej. Tak obrócone bloki zszywamy w rzędy ukośne, równoległe do przekątnej patchworku.

Bloki i ich rzędy mogą też być rozdzielone separatorem, czyli paskiem tkaniny, dzięki któremu bloki nie zlewają się w mozaikę barw lecz w pełni ukazują swoje kształty i kolory. Czasem bloki połączone są naprzemiennie z interblokiem, czyli innym prostym blokiem,   z którym tworzą ciekawy układ i wzór. W niektórych takich patchworkach zdarza się,
że aby jego wzór ładnie prezentował się przy krawędziach i stanowił zamknięty układ, trzeba jeszcze naokoło doszyć fragmenty interbloku, ale jest to bardzo proste.

Pamiętaj, że trzeba zaprasować szwy łączące bloki!
W pierwszym rzędzie zaprasowujemy je w jedną stronę (np. w lewo), a w drugim
w przeciwną (w prawo) – i tak dalej naprzemiennie z każdym kolejnym rzędem bloków.

BORDIURA I NAROŻNIKI

Kiedy połączyłaś już wszystkie bloki w całość, dobrze jest wykończyć patchwork obszywając go bordiurą, choć nie jest ona konieczna. Takie 'obramowanie' uwypukla kolory patchworku i jednocześnie powiększa jego rozmiary.
Może to być po prostu pasek (lub kilka pasków) materiału odpowiednio dobranego kolorystycznie, ale bywa też, że pas bordiury jest zszywany z różnokolorowych elementów według wybranego wzoru. Nie zawsze starcza nam cierpliwości na zszywanie bordiury
z małych elementów, ale niejeden patchwork z taką bordiurą wygląda atrakcyjniej!

Zasada doszywania bordiury o dowolnej szerokości:
- najpierw pasy pionowe na bokach (długości takiej jak patchwork, plus naddatek na szwy)
- potem pasy poziome u góry i na dole (długości takiej, jak szerokość patchworku plus
  szerokość obu doszytych już bordiur pionowych, plus naddatek na szwy)

Jeśli na bordiurę składa się kilka pasów materiału w różnych kolorach lub odcieniach, zasada postępowania jest identyczna: najpierw obszywamy jednym kolorem ze wszystkich stron (w pierwszej kolejności boki, a potem górę i dół), a potem kolejnym kolorem.
Oczywiście bordiurę doszywamy stosując szew 1/4" (między 6 i 7 mm), więc do jej wymiarów należy doliczyć naddatek na szwy.

Czasami w rogach patchworku wszywa się w bordiurze odróżniające się od reszty narożniki, które ładnie wygladają zwłaszcza w narzutach na łóżko, gdy się je ładnie wyeksponuje. Mogą być zwykłym kwadratem z tkaniny innego koloru lub kwadratem uszytym z mniejszych różnokolorowych elementów.

Zasada wszywania narożników jest prosta: poziome pasy bordiury (górny i dolny) muszą mieć długość taką, jak szerokość patchworku. Na obu ich końcach doszywamy kwadraty o boku takim, jak szerokość bordiury (pamiętając o naddatku na szwy). Dalej postępujemy tak jak w przypadku zwykłej bordiury: najpierw doszywamy pasy pionowe,
a potem pasy poziome z doszytymi już kwadratami.

Po zszyciu całego wierzchu patchworku warto go przeprasować zanim przygotujesz go
do pikowania.