Jak zszyć blok patchworkowy

Niektóre bloki tylko na pozór wyglądają skomplikowanie, a są one tylko bardziej pracochłonne, bo im więcej elementów, tym więcej zszywania. Przy każdym bloku podaję instrukcję z rysunkami dla łatwiejszego zrozumienia, ale po pewnym czasie wystarczy Ci jedno spojrzenie na blok, by od razu zorientować się, jak go zszyć.

Ustaw ścieg maszyny na krótki
Taki szew będzie mocniejszy, nie będzie się łatwo pruł ani rozchodził.
Zszywając elementy w blok, nie musisz przeszywać wstecz, bo za chwilę zszyjesz to z innym elementem lub fragmentem bloku, więc całość będzie się trzymać w kupie – każdy kolejny szew wzmacnia poprzedni. A poza tym przepikowanie patchworku daje kolejne wzmocnienie każdego szwu.

Niezastąpione szpilki
Na początku zszywanie dwóch elementów będzie łatwiejsze, jeśli zepniesz je równo szpilkami. Są one wręcz niezastąpione przy zszywaniu rzędów lub ćwiartek bloku w całość. Można je najpierw spiąć tak, by wierzchołki i krawędzie zszytych już fragmentów dokładnie się ze sobą stykały – wtedy w razie niedokładności uda się nieco poprawić wygląd bloku.

Zszywanie cienkich i lejących się tkanin
Generalnie odradzam takie tkaniny, bo patchwork jest wtedy mniej wytrzymały. Ale jeśli się na nie zdecydujesz, będzie Ci łatwiej kroić je i zszywać, jeśli je lekko wykrochmalisz.
Inny sposób, żeby je łatwiej utrzymać w miejscu podczas zszywania, to podłożyć pod nie pergamin lub cienki papier śniadaniowy. Po przeszyciu całości łatwo oderwiesz papier,
a szew będzie prosty. Papierem można też sobie pomóc szyjąc po skosie, bo wtedy tkanina nie naciąga się.

Obowiązkowo prasuj szwy!
Sumienne zaprasowywanie szwów podczas zszywania bloku jest tak samo istotne dla ich dokładności jak szerokość szwu. Każde zszyte już dwa elementy muszą być zaprasowane zanim zszyjesz je z kolejnymi.
Szew musi być możliwie płaski, bo nie dość, że w samym szwie 'gubi się' trochę tkaniny, to przy zszywaniu z kolejnym fragmentem zgubisz jej jeszcze więcej, jeśli go najpierw nie zaprasujesz. A wtedy po zszyciu bloku może się okazać, że niektóre jego elementy się marszczą, a sam blok jest niedokładny.

Uwaga: szwów nie rozprasowujemy na boki jak w odzieży. Tu cały szew idzie na jedną stronę, zwykle na ciemniejszy kolor, by nie prześwitywał spod tkaniny.

Po zszyciu ze sobą poszczególnych rzędów lub ćwiartek bloku, wszystkie szwy powinny układać się naprzemiennie (aczkolwiek nie zawsze jest to możliwe). 

Unikaj ruchów posuwistych żelazkiem, raczej traktuj je jak prasę.

Najpierw przeprasuj szew na lewej stronie zszytych (i jeszcze złożonych) elementów, by nitka dobrze ułożyła się w tkaninie. Potem otwórz zszyte elementy prawą stroną do żelazka i cały szew, który masz pod spodem, zaprasuj na stronę ciemniejszej tkaniny.

Nie musisz trzymać żelazka włączonego przez cały czas! Możesz najpierw zszyć pierwsze  w kolejności elementy potrzebne do większej ilości bloków, potem odpowiednio zaprasować ich szwy, i dopiero potem przystąpić do kolejnego etapu zszywania. I tak na zmianę,
aż dojdziesz do momentu zszywania całego bloku.
Ukończony blok również trzeba dobrze zaprasować po obu stronach uważając przy tym,
by nie naciągnąć tkaniny i nie zniekształcić bloku.

WAŻNE: Naddatek na szew a faktyczna szerokość szwu
Zgodnie z tradycją przyjmuje się naddatek 1/4" (między 6 i 7 mm), bo standardowe stopki  w maszynach mają zwykle szerokość dostosowaną do takiego właśnie szwu. Możesz też zainwestować w specjalną stopkę krawędziową 1/4", ale nie jest to absolutnie konieczne.

Najprościej jest sprawdzić tę szerokość 1/4" przeszywając kawałek tkaniny tak, by prawa krawędź stopki pokrywała się równo z brzegiem tkaniny, a potem zmierzyć odległość szwu od brzegu. Jeśli biegnie dalej lub bliżej niż 1/4" (między 6 i 7 mm), masz dwa rozwiązania: albo zmień stopkę, albo naklej na płytce maszyny kawałek taśmy malarskiej tak, by jej lewy brzeg był oddalony od czubka igły o 6-7 mm.
Do brzegu tej taśmy przyłóż krawędź tkaniny, przeszyj i znowu zmierz szerokość szwu.
Jeśli się zgadza, możesz na taśmie nakleić kolejne jej 2-3 warstwy, a wtedy zszywanie będzie łatwiejsze, bo tkanina zawsze będzie opierać się o ten gruby brzeg taśmy.

Ale o co chodzi z tą faktyczną szerokością szwu skoro wszystkie elementy mają ten sam naddatek? Dlaczego nie zszywać ich zgodnie z tym naddatkiem 1/4" (6-7 mm) od brzegu tkaniny?
Otóż w każdym szwie 'gubi się' trochę tkaniny. To minimalna ilość, zwykle nieodczuwalna, ale gdy zszywasz wiele małych elementów w blok np. 12" (30,5 cm), to łączny ubytek może być całkiem spory, nawet ok. 1/4" (6-7 mm). Tak więc Twój blok po uszyciu wyjdzie nieco mniejszy – nawet jeśli perfekcyjnie wycięłaś wszystkie kształty, zszyłaś je równiutko  w tej odległości 1/4" od ich idealnie nałożonych krawędzi i dobrze zaprasowałaś szwy.
Jeśli bierzesz na to poprawkę i nie robi Ci to różnicy, to nie ma problemu.
Większego problemu nie ma również, gdy zszywasz blok składający się tylko z kwadratów i/lub prostokątów, bo pomimo że wyjdzie minimalnie mniejszy, to i tak będzie równy.
Dzięki temu, że oba te kształty mają tylko kąty proste, każdy z nich po zszyciu zmniejszy się proporcjonalnie, a ich wierzchołki nadal będą się stykać.

Problem zaczyna się przy trójkątach, bo mają one tylko jeden kąt prosty, a szyjąc po skosie gubi się nieco więcej tkaniny. I po zszyciu bloku okazuje się, że wierzchołki trójkątów nie stykają się z wierzchołkami innych kształtów, a ich boki są krótsze niż boki kwadratów.
Czyli blok wychodzi nie tylko nieco mniejszy, ale też i krzywy.
Dlatego wskazane jest, żeby w trójkątach szwy biegnące po skosie tkaniny były nieco węższe niż naddatek, a więc niecałe 1/4" (5-6 mm). Wtedy blok będzie zszyty równo, choć nadal może wyjść minimalnie mniejszy niż powinien.

Jeśli chcesz, by Twoje bloki były i równe, i wymiarowe, zawsze stosuj
szew niecałe 1/4" (5-6 mm), pomimo że naddatek wynosi 1/4" (6-7 mm). Różnicę między jednym a drugim często określa się jako 'szerokość dwóch nitek', co pozwala łatwiej ją sobie uzmysłowić. Stopka maszyny (jej prawy brzeg) powinna wtedy minimalnie zakrywać krawędź zszywanych elementów zamiast biec równo z tą krawędzią. Wypróbuj ten węższy szew kilka razy aż upewnisz się, że jest prawidłowy w porównaniu ze szwem biegnącym dokładnie w 1/4". To ćwiczenie naprawdę się opłaci, wszak praktyka czyni mistrza! wink

 Generalne zasady szwu niecałe 1/4" (5-6 mm) są proste:
- gdy mamy do czynienia ze szwem biegnącym po skosie w trójkątach
- gdy blok składa się z wielu elementów (im więcej, tym bardziej ten szew jest wskazany)
W instrukcjach bloków zawsze podaję, kiedy lepiej jest go stosować.

Na koniec sprawdź swój blok
Po zszyciu i przeprasowaniu bloku zmierz jego rozmiar, by upewnić się, czy rzeczywiście jest kwadratem. Jeśli jest niekształtny lub za duży, przytnij go. Pamiętaj jednak, że blok również musi mieć dokoła naddatek na szew!
Czyli np. blok w rozmiarze 12" (30,5 cm) powinien być kwadratem o boku 12.1/2" (31,8 cm), zanim zszyje się go z innymi blokami.

Jeśli Twój blok wyszedł nieco mniejszy, to prawdopodobnie 'zgubiłaś' zbyt dużo w szwach. Jeśli wszystkie bloki uszyłaś w ten sam sposób, to po ich zszyciu w całość nie będzie widać różnicy, tylko patchwork będzie odrobinę mniejszy niż oczekiwałaś.
Ale jeśli tylko kilka bloków jest mniejszych, to pozostaje Ci jedynie wyregulować różnice, gdy będziesz zszywać bloki w rzędy (naddatek na szew z mniejszego bloku powinien być wtedy ciut węższy).

W początkach Twojej przygody z patchworkiem proponuję, abyś najpierw wykroiła elementy tylko do jednego bloku, zszyła go w całość i sprawdziła efekt swojej pracy. Czasem w pośpiechu można niedokładnie zrozumieć instrukcję i popełnić błąd; będziesz mogła go skorygować, zanim przystąpisz do krojenia elementów do kolejnych bloków.