Technika szybkiego zszywania szachownicy

Typowe szachownice patchworkowe składają się z 9 lub 4 pól. Mogą być blokiem samym
w sobie, ale często są też fragmentem innego bloku - dlatego warto naprawdę dobrze opanować technikę ich zszywania.
Szachownica nie musi być zszywana z pojedynczych małych kwadratów, można to znacznie przyspieszyć. Podstawą wycinania są tu kwadraty i prostokąty, a te można łatwo odmierzyć nawet w centymetrach z milimetrami (jeśli stosujesz podstawową metodę krojenia). Ale to, co można od razu wyciąć z tkaniny nożem krążkowym przy użyciu linijki patchworkowej, Ty będziesz musiała najpierw zrobić jako szablon, który potem będziesz odrysowywać na tkaninie.

Szachownica 9 pól
Kształty, które tu wycinasz, to kwadrat i prostokąt o wymiarach 2 takich kwadratów. Blok tej szachownicy ma najczęściej rozmiar 9" (22,9 cm), a jej kwadraty przed zszyciem mają bok 3.1/2" (8,9 cm). Tak więc prostokąt, który później przetniesz na 2 takie kwadraty, musi mieć wymiary 3.1/2" x 7" (8,9 x 17,8 cm).

Dla zszycia jednego bloku przedstawionego na rys. 4 poniżej, wykonaj następujące kroki:
1. Zamiast wycinać osobne kwadraty dla kolumn a  i c, wytnij prostokąty o wymiarach
    dwóch takich kwadratów. Dla kolumny b musisz jednak wyciąć osobne kwadraty.
2. Zszyj je w kolumny i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny.
3. Kolumnę prostokątów a+c  przetnij pionowo na pół na dwie kolumny kwadratów.
4. Przestaw kolumny odpowiednio (lub ułóż je jako poziome rzędy) i zszyj je w blok.

Możesz wykonać ten sam proces zszywając kolumny od razu np. dla trzech bloków.   Wtedy wszystkie elementy (jak na rys. 1 powyżej) powinny być trzy razy dłuższe:

        3 x (a+c) = 21" (53,4 cm)
        3 x b = 10.1/2" (26,7 cm)

Po zszyciu pasów dzielisz je na kolumny (takie jak na rys. 3 powyżej), a otrzymasz je w ilości koniecznej na trzy bloki.

Mając odpowiednio dłuższe pasy tkaniny, możesz je zszywać dla jeszcze większej ilości bloków naraz.

Możesz zszywać szachownice kilkukolorowe:

... a nawet wielokolorowe w patchworku z resztek tkanin (scrap quilt):

Wtedy szyjesz komplety pasów (poniżej: 2 komplety, każdy na 2 bloki), które po rozcięciu na kolumny odpowiednio potem wymieszasz przed zszyciem w blok:

Możesz uszyć 'Szachownicę 9 pól' dowolnych rozmiarów

Dla jednego bloku możesz przyjąć dowolny wymiar kwadratu, ale prostokąt zawsze musi mieć wymiary 2 takich kwadratów z naddatkiem na szwy.

Tradycyjny blok 'Szachownica 9 pól'  ma najczęściej rozmiar 9", ale czasem stosuje się też inne, od których zależy wymiar bazowego kwadratu z naddatkiem na szwy:

Szachownica 4 pola

Podobnie zszywa się najprostszą szachownicę z 4 pól, ale tu wymiary kwadratu są ściśle określone, bo szachownica ta jest zwykle tylko fragmentem bloku, a nie blokiem samym
w sobie. Aczkolwiek może nim być, jeśli patchwork będzie cały tylko szachownicą.

By uszyć jedną Szachownicę 4 pola jak na rys. 3 poniżej:
1. Z każdej tkaniny wytnij prostokąt o wymiarach 2 kwadratów. Zszyj je ze sobą i zaprasuj
    szwy na stronę ciemniejszej tkaniny.
2. Przetnij je pionowo na pół na 2 kolumny kwadratów.
3. Obróć jedną kolumnę i zszyj je w szachownicę:
Możesz zszywać pasy dla kilku szachownic jednocześnie, ale wtedy ich długość powinna być zawsze wielokrotnością prostokąta na jedną szachownicę. Tu przykład dla dwóch szachownic:

Szachownica 25 pól

Zasada zszywania tego bloku jest taka sama jak dla 'Szachownicy 9 pól', tyle że tu mamy więcej rzędów i kolumn:
Tym samym na jeden blok trzeba wyciąć więcej pasów tkaniny w obu kolorach i muszą mieć one określone wymiary:
- dla kolumn a, c, e  pas ma długość 3 kwadratów
- dla kolumn b  i d wystarczy pas długości 2 kwadratów

Dalej postępujesz w znany Ci już sposób. Wycinasz odpowiednią ilość pasów z obu tkanin (o wymiarach podanych powyżej). Najpierw zszywasz pasy naprzemiennie kolorami, potem tniesz je na kolumny, a na koniec odpowiednio przestawiasz kolumny i zszywasz je w blok:

przejdź do str.2
by zobaczyć, jak zszywać wiele kolorów w jednym Bloku 25 pól