Technika zszywania równoległoboku

Równoległobok ma taką samą wysokość i szerokość jak prostokąt, w który jest wpisany. Tworzy się go podobnie jak klucz dzikich gęsi za pomocą obszywania rogów, ale tu obszywa się dwa naprzeciwległe rogi prostokąta zamiast sąsiednich.
Potrzebujemy więc 1 ciemnego prostokąta i 2 małych jasnych kwadratów:

Zacznijmy od obszycia lewego dolnego rogu:

1. Jeden kwadrat przyłóż do lewego boku prostokąta jak do zszycia, ich rogi muszą się pokrywać (możesz pomóc sobie szpilkami). Zauważ, że kwadrat będzie wystawał poza połowę prostokąta, gdyż ma w tym miejscu naddatek na szew.
Przy pomocy linijki narysuj na kwadracie jedną przekątną biegnącą z góry na dół. Przeszyj dokładnie na tej przekątnej, ani pod nią, ani nad nią.

2. Odetnij zbędną część w odległości 1/4" (6-7 mm) od szwu.

3. Otwórz powstały w ten sposób trójkąt i zaprasuj szew na stronę ciemniejszej tkaniny.
W ten sam sposób przyszyj drugi kwadrat, przykładając go do naprzeciwległego rogu prostokąta i kreśląc przekątną biegnącą również z góry na dół:

Zazwyczaj potrzebne jest również lustrzane odbicie równoległoboku.

Wtedy obszywa się tę drugą parę naprzeciwległych rogów prostokąta, czyli przekątną kwadratów rysujesz w odwrotnym kierunku, a więc z dołu do góry:

Zauważ, że równoległobok można też zrobić z 2 kwadratowych fragmentów uszytych       z pół-trójkątów, tylko trzeba je przed zszyciem odpowiednio obrócić. Ale wtedy równoległobok będzie miał szew dzielący go pionowo na pół.

Jeśli szyjesz patchwork wielokolorowy z resztek (scrap quilt)…

Zszywanie równoległoboku z pół-trójkątów może być (podobnie jak karo i klucz dzikich gęsi) dobrym sposobem na wykorzystanie nawet bardzo małych resztek tkanin w rozmaitych kolorach i w różnych kombinacjach: