Jak zaprojektować patchwork

Pomiar patchworku

Jeśli szyjesz małą rzecz jak poduszka, maty pod talerze lub łapki do kuchni, pomiar patchworku jest prosty: zwykle będzie to tylko jeden blok, ewentualnie obszyty dodatkowym paskiem materiału.

W przypadku większych rzeczy, takich jak kocyk dla dziecka, pled czy narzuta na łóżko, warto wcześniej określić, jakie wymiary będzie miał Twój patchwork zamiast szyć 'ile wyjdzie', bo np. narzuta może się okazać za mała lub za duża.

Szyjąc narzutę trzeba się zdecydować, czy ma przykrywać łóżko z pościelą czy bez, i czy ma być krótka, czy może ma sięgać do podłogi. Jeśli ma przykrywać łóżko z pościelą, wykonaj pomiar z pościelą na łóżku: od miejsca, do którego narzuta ma zwisać z jednego boku, do drugiego. To będzie szerokość patchworku. W ten sam sposób zmierz długość.

Komponowanie patchworku
Gdy ustaliłaś już wymiary patchworku i wybrałaś blok (lub różne bloki), musisz obliczyć ile bloków potrzebujesz na całość.
Ale najpierw kilka prostych, najczęściej stosowanych układów patchworku:
Tylko jeden blok na całej powierzchni patchworku (układ 'kafelkowy').
Bloki zszywa się ze sobą najpierw w rzędy, a potem te rzędy łączy się jeden za drugim.
Jeden blok oddzielony separatorami, czyli paskami, których długość równa jest rozmiarowi bloku, a szerokość może być dowolna.
Separatory pionowe wstawia się między bloki podczas zszywania w rzędy. Separatory poziome zwykle łączy się kwadratami w innym kolorze i w ten sposób powstaje dodatkowy 'rządek', który wszywa się między rzędy bloków. Te kwadraty w 'rządku' nie są konieczne, można wszyć jeden długi pas tkaniny jako separator.
Jeden blok oddzielony czystym interblokiem, czyli kwadratem tkaniny o takich samych wymiarach jak blok.
Zauważ, że w układzie z interblokiem najlepiej wygląda nieparzysta liczba rzędów oraz bloków
w rzędzie, bo kompozycja jest wtedy zamknięta.

Blok z interblokiem, czyli dwa różne bloki układane naprzemiennie. Oba bloki muszą mieć ten sam wymiar. Jeśli jeden jest mniejszy, to trzeba go powiększyć doszywając wokół paski tkaniny
w kolorze tła.
Zauważ, że i w tym układzie najlepiej wygląda nieparzysta liczba rzędów i bloków w rzędzie.
Przeczytaj więcej o interblokach i zobacz przykłady.
Sampler, czyli próbnik: zupełnie różne bloki, zwykle w podobnej kolorystyce i najczęściej oddzielone separatorami. Wszystkie bloki powinny mieć ten sam rozmiar. Jeśli któryś jest mniejszy, trzeba go najpierw powiększyć doszywając wokół paski tkaniny.
'Sampler' wywodzi się z czasów, gdy kobiety szyły pojedyncze bloki jako 'ściągawki' z nowych wzorów, a potem zszywały je w cały patchwork.
Dziś ten układ stosuje się celowo. Jest dobrym wyjściem, gdy podobają nam się różne bloki i trudno nam się zdecydować, albo gdy chcemy spróbować swoich sił w różnych blokach.

Bloki można też obrócić o 45 st. i zszyć je w rzędy ukośne (tu na przemian z czystym interblokiem). Na początku i końcu każdego rzędu doszywa się pół-trójkąt w rozmiarze bloku, a rzędy biegnące od narożnika patchworku wykańcza się ćwierć-trójkątem:

Motyw na bloku obróconym o 45 st. często wygląda nieco inaczej niż w prostym układzie.

Można też łączyć kompletnie różne bloki tak, by układały się na patchworku w jakiś wzór, np. jak na dywanach: jedne bloki są w środku, inne dokoła, a jeszcze inne przy brzegach i/lub w rogach. Zaprojektowanie takiego patchworku może być bardzo proste lub bardziej skomplikowane – zależy, jaki wzór (układ) chcesz osiągnąć.

Gdy już wybrałaś kompozycję swojego patchworku, możesz obliczyć:

1. Ile bloków (lub ile sztuk różnych bloków) potrzebujesz na całość
Czyli ile bloków ma być w rzędzie oraz ile takich rzędów. Teraz możesz policzyć, ile i jakich elementów musisz wyciąć. Zapoznaj się z instrukcją szycia tego bloku.

2. Ile separatorów użyjesz i jaką będą miały szerokość
JEŚLI zdecydowałaś się użyć separatorów, uwzględnij ich szerokość w wymiarach patchworku. Dodając separatory powiększasz i długość, i szerokość patchworku. Dzięki nim można łatwo uzupełnić lub 'nadrobić' jego wymiary.

3. Jakiej szerokości bordiurę zastosujesz
Bordiura to pas materiału będący 'ramą' patchworku, tak jak passe-partout w oprawionych zdjęciach czy grafice. Nie jest ona konieczna, ale pozwala estetycznie zamknąć patchwork, uwypuklić jego kolory lub w łatwy sposób powiększyć jego wymiary. Bordiura może być uszyta z jednej tkaniny lub pasów różnych tkanin. Bywa też sama w sobie patchworkiem, czyli też jest zszywana z elementów. Pamiętaj, żeby szerokość bordiury również uwzględnić w całkowitych wymiarach patchworku.

Przy instrukcji szycia każdego bloku przedstawiam jednocześnie prosty projekt patchworku, w którym ten blok powtarza się jako motyw. Naturalnie jest to tylko jedna z wielu możliwości – Ty możesz stworzyć swój własny projekt!