Technika szybkiego zszywania pół-trójkątów

Pół-trójkąty otrzymasz z odpowiednio większego kwadratu, bo wycina się 2 sztuki,
a każda musi mieć swój naddatek na szwy. Dlatego wymiar (bok) tego kwadratu jest ściśle określony w stosunku do docelowego wymiaru pół-trójkąta (tj. jego boku po zszyciu
z innymi elementami).
Jeśli pół-trójkąt po zszyciu ma mieć bok a, to bok kwadratu, z którego go się wycina, wynosi a+7/8" (a+2,3 cm). Dlatego w instrukcjach szycia bloku zawsze podaję wymiar tego właśnie kwadratu, a nigdy samego pół-trójkąta.

Są dwa sposoby na zszycie pół-trójkątów:

1. Najpierw wycina się je z obu tkanin, a potem zszywa metodą łańcuszkową wzdłuż przeciwprostokątnych. Tak się zresztą robi w niektórych blokach, gdy jeden z pół-trójkątów jest 'sztukowany' z innych elementów, albo gdy pół-trójkąty są duże. Z mniejszymi może być to trudniejsze, a na dodatek trzeba ich zszyć całkiem sporo.

2. Stosuje się technikę szybkiego zszywania, w której szew biegnący po skosie jest prosty, a tkanina nie naciąga się. Za jednym razem uzyskasz 2 kwadratowe fragmenty bloku ze zszytych już pół-trójkątów

Bez względu na wybrany sposób zszywania, przy pół-trójkątach zawsze stosujemy szew niecałe 1/4" (5-6 mm)! Przeczytaj o nim w Zszywaniu bloku.

Oba sposoby zaczynają się od tej samej czynności:
Z każdej tkaniny wytnij po 1 kwadracie o wymiarze (boku) podanym w instrukcji szycia bloku:

By zszywać pół-trójkąty łańcuszkowo:

1. Na każdym kwadracie na lewej stronie tkaniny narysuj przekątną (czerwona linia) przy pomocy linijki.

2. Przetnij je równo na tej przekątnej. Otrzymasz 4 pół-trójkąty, które musisz odpowiednio ułożyć parami do zszycia.

3. Każdą parę zszyj wzdłuż przekątnej stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm). Otwórz trójkąty i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny.

W technice szybkiego zszywania pół-trójkątów:

1. Złóż oba kwadraty prawymi stronami do siebie jak do zszycia, ich rogi i boki muszą się pokrywać (na rys. 1 poniżej ten ciemniejszy jest tylko zaznaczony pod spodem, ale powinny być na siebie idealnie nałożone). Przy pomocy linijki narysuj jedną przekątną (czerwona linia). Możesz spiąć kwadraty szpilkami, by się nie rozjechały.

2. Przeszyj kwadraty wzdłuż przekątnej po obu jej stronach (linia przerywana) stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm) licząc od linii przekątnej. Ostrożnie przetnij je na pół dokładnie na linii przekątnej pomiędzy szwami.

3. Otwórz trójkąty i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny.

Bez względu na technikę szycia, z dwóch kwadratów tkaniny (każdy w innym kolorze) otrzymasz 2 kwadratowe fragmenty bloku uszyte z pół-trójkątów.

Uwaga: W obu technikach po zaprasowaniu szwu w Etapie 3 sprawdź efekt swojej pracy: czy Twój 'sztukowany' kwadrat (fragment bloku) ma kąty proste, i czy jego bok ma długość uwzględniającą zwykły naddatek kwadratu na szwy dokoła a+1/2" (a+1,27 cm). W razie potrzeby przytnij go – ale pilnuj, by szew nadal wytyczał linię przekątnej (nie możesz go zniekształcić przycinając jego wymiary).

Pół-trójkąty zszywane z pasów tkaniny

Jeśli w wybranym przez Ciebie bloku jest np. 8 takich 'sztukowanych' fragmentów (co oznacza, że potrzebujesz po 4 kwadraty z każdej tkaniny), możesz działać wg instrukcji powyżej wycinając najpierw te kwadraty.
Ale możesz też zacząć od wycięcia pasów 4 razy dłuższych niż bok kwadratu,
czyli 4 x (a+7/8"):

Po równym nałożeniu pasów prawą stroną na siebie (na rysunku poniżej ciemny pas jest dokładnie pod spodem), najpierw odmierz i narysuj na nich linie dzielące je na kwadraty (kolor niebieski), a potem zaznacz na nich po jednej przekątnej (kolor czerwony) ale tak, by razem układały się w literę V.

Najpierw szyj po jednej stronie przekątnych (np. nad nimi), a potem po drugiej (pod nimi).
Zauważ, że gdy igła dotrze do niebieskiej linii na granicy kwadratów, musisz się tam zatrzymać, obrócić tkaninę, i zacząć szyć na sąsiednim kwadracie.
A z kolei gdy igła dotrze do brzegu tkaniny, również musisz się zatrzymać i obrócić tkaninę, ale musisz też nieco naddać nitkę zanim wejdziesz igłą na kolejny kwadrat. W tym miejscu nie możesz zatrzymać się w punkcie styku obu przekątnych i po prostu skręcić na drugi kwadrat, bo po rozcięciu Twoje fragmenty bloku będą krzywo zszyte.

Gdy już przeszyjesz po obu stronach przekątnych, najpierw ostrożnie dzielisz pas na kwadraty, czyli tniesz po linii niebieskiej. Dopiero potem tniesz po czerwonej linii przekątnych. Otrzymasz 8 zszytych już fragmentów bloku:

Jeśli potrzebujesz tylko 4 takie fragmenty, zaczynasz od pasów obu tkanin takich jak na dwa kwadraty: 

Jeśli szyjesz patchwork wielokolorowy z resztek (scrap quilt)…

Możesz szyć pół-trójkąty z pojedynczych kwadratów tak jak pokazałam na początku, ale możesz też szyć 'hurtowo' z pasów. Wystarczy, że przygotujesz sobie różne ich kombinacje kolorystyczne, a może nawet różne długości – zależy, jakimi resztkami dysponujesz.
Pamiętaj jednak, że długość pasa tkaniny musi być zawsze wielokrotnością jego szerokości (czyli boku kwadratu).