Technika zszywania 'klucza dzikich gęsi'

(ang. flying geese)

Ten trójkąt wpisany w prostokąt występuje tak często, że ma swoją własną potoczną nazwę. Rzeczywiście przypomina klucz dzikich gęsi na niebie (A), aczkolwiek dokładnie
w ten sam sposób zszywa się odwrotny układ kolorów, często występujący jako ramiona różnego rodzaju gwiazd (B):

Są trzy techniki zszywania klucza dzikich gęsi, wyjaśnię je na przykładzie wersji A.

1. Technika zwykła, każdy element wykraja się osobno
(to 'robota na piechotę', ale podaję ją dla zasady)

Oba rodzaje trójkątów wycina się z kwadratu. Duży trójkąt traktuje się jak ćwierć-trójkąt     z większego kwadratu, a małe trójkąty są pół-trójkątami z mniejszego kwadratu.

Każdy z tych trójkątów musi mieć swój naddatek na szwy, więc wymiary jednego i drugiego kwadratu są ściśle określone w stosunku do docelowego wymiaru danego trójkąta (czyli wymiaru po zszyciu):

- dla ćwierć-trójkąta: jeśli jego podstawa po zszyciu ma wynosić a, to bok kwadratu,          z którego go się wycina wynosi a+1.1/4" (a+3,2 cm)

- dla pół-trójkąta: jeśli jego bok po zszyciu ma wynosić b, to bok kwadratu, z którego go się wycina wynosi b+7/8" (b+2,3 cm)

Na kwadracie dla ćwierć-trójkątów narysuj obie przekątne i przetnij go dokładnie na nich.
Na 4 kwadratach dla pół-trójkątów narysuj jedną przekątną i dokładnie na niej przetnij je wszystkie na pół.

Jasne pół-trójkąty doszyj do ciemnego ćwierć-trójkąta: najpierw jeden, zaprasuj szew na stronę ciemniejszej tkaniny, a potem doszyj drugi i również zaprasuj. Otrzymasz 4 klucze dzikich gęsi (często tyle jest w jednym bloku).

Tu zawsze stosujemy szew niecałe 1/4" (5-6 mm)! Przeczytaj o nim tu.

Ważne: linia szwu biegnie po skosie tuż przy krawędzi tkaniny, więc trzeba uważać podczas zszywania, by jej nie naciągnąć.

2. Technika obszywania rogów prostokąta
(tę polecam w blokach prostych i średnio-zaawansowanych)

Kształty na jeden klucz dzikich gęsi to 1 prostokąt i 2 kwadraty z ich zwykłym naddatkiem na szwy:

1. (rys. poniżej) Jeden kwadrat przyłóż do lewego boku prostokąta jak do zszycia, ich rogi muszą się dokładnie pokrywać (możesz pomóc sobie szpilkami). Zauważ, że kwadrat będzie wystawał poza połowę prostokąta, gdyż ma w tym miejscu naddatek na szew. Przy pomocy linijki narysuj na kwadracie jedną przekątną biegnącą z dołu do góry. Przeszyj dokładnie na tej przekątnej, ani pod nią, ani nad nią.

2. Odetnij zbędną część w odległości 1/4" (6-7 mm) od szwu.

3. Otwórz powstały w ten sposób trójkąt i zaprasuj szew na stronę ciemniejszej tkaniny.
Tak samo przyszyj drugi kwadrat do drugiego boku prostokąta, ale tym razem przekątną narysuj z góry na dół:
Jak widzisz, w tej technice marnuje się niewielka ilość tkaniny, ale oba kształty łatwo się wykraja i równie łatwo zszywa po skosie, bo tkanina w tym miejscu nie naciąga się.

Jeśli mamy do wykonania niewielką ilość kluczy, warto użyć tej właśnie techniki. Można najpierw łańcuszkowo przeszywać jedną przekątną (Etapy 1-3) dla większej ilości kluczy,      a potem drugą (Etapy 4-6).

3. Technika zaawansowana: szybkie zszywanie wzdłuż przekątnych
(tę proponuję w blokach dla zaawansowanych)

Punktem wyjścia jest to samo założenie co w technice zwykłej, czyli: 1 duży ciemny kwadrat i 4 małe jasne (o ściśle określonych wymiarach), ale tu najpierw się szyje wzdłuż przekątnych, a potem tnie.

1. (rys. poniżej) Dwa małe jasne kwadraty przyłóż równo jak do zszycia do dwóch naprzeciwległych rogów kwadratu (możesz pomóc sobie szpilkami). Rogi jasnych kwadratów będą się na siebie nakładać, gdyż mają w tym miejscu naddatek na szew. Przy pomocy linijki narysuj na nich przekątną (tu linia czerwona).

2. Przeszyj kwadraty wzdłuż tej przekątnej po obu jej stronach (linia przerywana) stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm) licząc od tej przekątnej.

3. Ostrożnie przetnij je na pół dokładnie na linii przekątnej pomiędzy szwami. Otwórz trójkąty i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny. Otrzymasz dwa fragmenty z jednym nie obszytym jeszcze rogiem kwadratu.

4. Do każdego z nich przyłóż równo jak do zszycia po jednym małym jasnym kwadracie. Narysuj jego przekątną (czerwona linia) i przeszyj wzdłuż niej po obu jej stronach stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm).

5. Przetnij dokładnie na linii przekątnej pomiędzy szwami. Otwórz trójkąty i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny. Wykonałaś od razu 4 klucze dzikich gęsi!

Tu zawsze stosujemy szew niecałe 1/4" (5-6 mm)! Przeczytaj o nim tu.

UWAGA:
W każdej z tych trzech technik przy wierzchołku ciemnego trójkąta otrzymasz nakładające się na siebie rogi jasnych trójkątów. Nie przycinaj prostokąta w tym miejscu – to jest naddatek na szew!

Zauważ, że klucz dzikich gęsi można też zrobić z 2 fragmentów uszytych z pół-trójkątów, tylko trzeba je przed zszyciem odpowiednio obrócić. Ale wtedy klucz dzikich gęsi (duży trójkąt) będzie miał szew dzielący go pionowo na pół.

Jeśli szyjesz patchwork wielokolorowy z resztek (scrap quilt)…

Zszywanie klucza dzikich gęsi z pół-trójkątów może być dobrym sposobem na wykorzystanie nawet bardzo małych resztek tkanin w rozmaitych kolorach i odcieniach: