Technika zszywania karo

Karo ma taką samą wysokość i szerokość jak bok kwadratu, w który jest wpisany. Dlatego wykraja się ten kwadrat i odpowiednio obszywa jego rogi po skosie. Dzięki temu ukośna linia szwów jest prosta, tkanina nie naciąga się podczas zszywania, a tak wykonany fragment bloku jest prosty i wymiarowy.

Kształty, które tu zszywamy, to 1 duży ciemny kwadrat i 4 małe jasne kwadraty
(lub na odwrót) z ich zwykłymi naddatkami na szwy:

Zasada obszywania jest taka sama jak dla klucza dzikich gęsi, ale trzeba to zrobić na wszystkich rogach dużego kwadratu.

Zacznijmy od obszycia np. lewego górnego rogu:

1. Jeden jasny mały kwadrat przyłóż do rogu ciemnego kwadratu jak do zszycia, ich rogi muszą się pokrywać (możesz pomóc sobie szpilkami). Zauważ, że ten mały kwadrat będzie nieco większy niż ćwiartka dużego kwadratu, gdyż ma dokoła naddatek na szew.
Przy pomocy linijki narysuj na małym kwadracie jedną przekątną biegnącą z dołu do góry. Przeszyj dokładnie na tej przekątnej, ani pod nią, ani nad nią.

2. Odetnij zbędną część w odległości 1/4" (6-7 mm) od szwu.

3. Otwórz powstały w ten sposób trójkąt i zaprasuj szew na stronę centralnego karo (nawet jeśli układ kolorów jest odwrotny i karo jest jasne – za to będzie 'wypukłe' dzięki szwom):
Tak samo obszyj pozostałe rogi kwadratu, kreśląc kolejne przekątne tak, by układały się
w kształt karo:

Powyższe rysunki są uproszczone. Przy złączach jasnych trójkątów ich rogi powinny się nakładać. Nie przycinaj boków tego kwadratu – to są naddatki na szwy!

Jeśli trzeba, sprawdź wymiary całości i tylko wyrównaj krawędzie, by zszyty w ten sposób fragment bloku był rzeczywiście kwadratem.

Karo można też stworzyć z 4 kwadratowych fragmentów uszytych z pół-trójkątów, tylko trzeba je przed zszyciem odpowiednio obrócić. Ale wtedy karo będzie miało szwy dzielące go przez środek na cztery części:

Jeśli szyjesz patchwork wielokolorowy z resztek (scrap quilt)…

Zszywanie karo z pół-trójkątów może być dobrym sposobem na wykorzystanie nawet bardzo małych resztek tkanin w różnych kolorach i w rozmaitych kombinacjach: