Technika szybkiego zszywania ćwierć-trójkątów

(zwanych też klepsydrą)

Ćwierć-trójkąty wycina się z jeszcze większego kwadratu niż pół-trójkąty, bo wykraja się
4 sztuki, a każda musi mieć swój naddatek na szwy. Dlatego wymiar (bok) tego kwadratu jest ściśle określony w stosunku do docelowego wymiaru ćwierć-trójkąta (tj. jego podstawy po zszyciu).
Jeśli podstawa ćwierć-trójkąta po zszyciu ma wynosić a, to bok kwadratu, z którego go się wycina, wynosi a+1.1/4" (a+3,2 cm). Dlatego w instrukcjach szycia bloku zawsze podaję wymiar tego właśnie kwadratu, a nigdy samego ćwierć-trójkąta.

Są dwa sposoby na tworzenie ćwierć-trójkątów:

1. Najpierw wycina się je z obu tkanin, a potem zszywa metodą łańcuszkową wzdłuż przyprostokątnych (boków), najpierw w pary (powstanie pół-trójkąt), a potem w cały kwadratowy fragment bloku. To jest łatwe tylko wtedy, gdy ćwierć-trójkąty są duże.         Z małymi (a takie są najczęściej) jest to trudniejsze, bo boki ćwierć-trójkątów wykrojone są po skosie.

2. Stosuje się technikę szybkiego zszywania, w której najpierw się szyje, a później tnie, więc szew biegnący po skosie jest prosty, a tkanina się nie naciąga. Za jednym razem uzyskasz 2 kwadratowe fragmenty bloku ze zszytych już ćwierć-trójkątów

Bez względu na wybrany sposób zszywania, przy ćwierć-trójkątach zawsze stosujemy szew niecałe 1/4" (5-6 mm)! Przeczytaj o nim w Zszywaniu bloku.

Oba sposoby zaczynają się od tej samej czynności:
Z każdej tkaniny wytnij po 1 kwadracie o wymiarze (boku) podanym w instrukcji szycia bloku.

By zszywać ćwierć-trójkąty łańcuszkowo:

1. Przy pomocy linijki po lewej stronie obu kwadratów narysuj obie ich przekątne.

2. Przetnij każdy kwadrat najpierw po jednej przekątnej, a potem po drugiej.

3. Ułóż trójkąty z obu kolorów w pary tak, by stykały się bokiem. Zszyj je na tym boku stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm) i zaprasuj go na stronę ciemniejszej tkaniny. Otrzymasz 4 'sztukowane' pół-trójkąty.

4. Ułóż je parami (w kwadrat) tak, by kolory ćwiartek układały się naprzemiennie i złóż do szycia. Szwy na granicy kolorów muszą się pokrywać, wierzchołki i boki trójkątów również (użyj szpilek). Zszyj je wzdłuż przeciwprostokątnej stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm). Staraj się nie naciągać krawędzi przy szyciu, gdyż są one wykrojone ze skosu. Otwórz je     i zaprasuj szwy na dowolną stronę.

Otrzymasz 2 kwadratowe fragmenty bloku uszyte z ćwierć-trójkątów.

W technice szybkiego zszywania ćwierć-trójkątów:

1. Złóż kwadraty prawymi stronami do siebie jak do zszycia, ich rogi i boki muszą się pokrywać (na rys. 1 ten ciemniejszy jest tylko zaznaczony pod spodem, ale powinny być na siebie idealnie nałożone). Przy pomocy linijki narysuj obie przekątne (czerwona linia). Możesz spiąć kwadraty szpilkami, by się nie rozjechały.

2. Przeszyj kwadraty wzdłuż tylko jednej przekątnej po obu jej stronach (linia przerywana) stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm) licząc od linii przekątnej.

3. Ostrożnie przetnij je na pół dokładnie na linii tej przekątnej pomiędzy szwami. Otwórz trójkąty i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny. Na razie otrzymałaś  2 kwadraty uszyte z pół-prostokątów.

4. Teraz złóż te 'sztukowane' kwadraty prawymi stronami do siebie jak do zszycia, ale naprzemiennie kolorami: ciemny trójkąt jednego kwadratu musi leżeć na jasnym trójkącie drugiego kwadratu. Ich szwy łączące oba kolory muszą się dokładnie pokrywać! Możesz spiąć kwadraty szpilkami. Przy pomocy linijki 'dokończ' drugą przekątną (czerwona linia).

5. Przeszyj kwadraty wzdłuż tej przekątnej po obu jej stronach (linia przerywana) stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm).

6. Ostrożnie przetnij je na pół dokładnie na linii tej przekątnej pomiędzy szwami. Otwórz trójkąty i zaprasuj szwy na dowolną stronę. Otrzymasz 2 kwadratowe fragmenty bloku uszyte z ćwierć-trójkątów.

Zauważ, że w obu tych technikach z 1 kwadratu ciemnego i 1 kwadratu jasnego otrzymujesz 2 kwadratowe fragmenty bloku takie jak na rys. 6 powyżej. W bloku często są 4 takie fragmenty, więc na jeden blok będziesz potrzebować 2 kwadratów ciemnych oraz  2 kwadratów jasnych.

Uwaga: W obu technikach po zaprasowaniu szwów w Etapie 6 sprawdź efekt swojej pracy: czy Twój 'sztukowany' kwadrat (fragment bloku) ma kąty proste, i czy jego bok ma długość ze zwykłym naddatkiem kwadratu na szwy: a+1/2" (a+1,27 cm). W razie potrzeby przytnij go do tego wymiaru – ale pilnuj, by szwy na łączach kolorów nadal wytyczały linie przekątnych (nie możesz go zniekształcić przycinając jego wymiary).

Jeśli na Etapie 4 masz trudności…

Gdyby równe nałożenie 'sztukowanych' kwadratów w Etapie 4 sprawiało Ci trudność,
wróć do Etapu 3, ale kontynuuj jak poniżej:

3. NIE otwieraj trójkątów do rozprasowania.
4. Przetnij je na linii tej drugiej przekątnej. Otwórz je i zaprasuj szwy na stronę ciemniejszej tkaniny. Otrzymasz 4 'sztukowane' pół-trójkąty.
5. Odpowiednio nimi obracając, ułóż je parami (w kwadraty) tak, by ich kolory układały się naprzemiennie (jak w zszywaniu łańcuszkowym) i złóż jak do zszycia. Szwy na granicy kolorów muszą się dokładnie pokrywać!
Zszyj każdą parę wzdłuż przeciwprostokątnej stosując szew niecałe 1/4" (5-6 mm). Staraj się nie naciągać krawędzi przy szyciu, gdyż są one wykrojone ze skosu. Otwórz trójkąty
i zaprasuj szew na dowolną stronę.
Otrzymasz 2 kwadratowe fragmenty bloku uszytez ćwierć-trójkątów:

A może wręcz przeciwnie: chcesz jeszcze szybciej?

Skoro z 1 kwadratu z każdej tkaniny otrzymujesz tylko 2 kwadratowe fragmenty bloku,
a zwykle będziesz potrzebować 4 takie fragmenty na jeden blok – to może od razu zacząć szyć tak, by otrzymać 4 fragmenty?

I na to jest sposób. Ale zamiast dużego kwadratu z każdej tkaniny musisz wyciąć prostokąt, który ma wymiary 2 takich kwadratów, czyli 2 x (a+1.1/4")  to będzie długość tego prostokąta (rys. A).
Dalej postępujesz wg instrukcji szycia pół-trójkątów z pasów tkanin (rys. B) aż zobaczysz, że uzyskałaś Etap 2 zszywania ćwierć-trójkątów (rys. C).
Wtedy przechodzisz do Etapu 3 dla ćwierć-trójkątów i kontynuujesz wg opisu.

Jeśli szyjesz patchwork wielokolorowy z resztek (scrap quilt)…

Możesz w jednym bloku wymieszać odcienie lub kolory, ale pamiętaj, że na jeden blok zwykle potrzebujesz 2 ciemnych i 2 jasnych kwadratów. Jasny kolor, czyli tło, może być jeden (wersja A) albo w dwóch odcieniach (wersja B):

Najpierw musisz z każdą parą kwadratów (ciemny + jasny) dojść do Etapu 3  i tu zadecydować, czy dalej pójdziesz drogą trudniejszego czy łatwiejszego Etapu 4.
Zanim zaczniesz dalej szyć, musisz przemieszać kolorami zszyte już fragmenty: