Co to jest patchwork

Patchwork (wym. paczłork) można przetłumaczyć jako 'składanie z kawałków'. U nas nazwa ta przyjęła się głównie dla narzut i kap uszytych z kawałków różnokolorowych tkanin i następnie przepikowanych. Tą samą techniką można wykonać pledy, kołderki dla dzieci, poduszki, bieżniki, serwety, maty ma stół, rękawice kuchenne, łapki do garnków, makatki na ścianę, torby, kurtki, itd. 

W krajach anglosaskich używa się słowa quilt (wym. kłylt), które oznacza 'pikowanie' lub 'pikowaną kołdrę'. Obejmuje ono wszystkie rodzaje tego, co my ogólnie nazywamy patchworkiem. Wierzchnia warstwa quilt'u – zamiast zszywania kawałków tkanin w określone wzory – może być wykonana za pomocą aplikacji lub uszyta z jednej tkaniny, ale za to fantazyjnie przepikowana haftem. Patchwork oznacza tam tylko jedną z technik wykonania wierzchniej warstwy quilt'u. Dlatego jeśli chcesz szukać w internecie zdjęć amerykańskich patchworków, wpisz do wyszukiwarki 'quilt' zamiast 'patchwork'.

Patchwork składa się z trzech warstw:

- top, czyli wierzch, to układanka z kawałków tkanin zszytych w określony wzór
- wypełnienie nadające patchworkowi miękkości i objętości
- spód, czyli zazwyczaj jedna tkanina w kolorze neutralnym lub dopasowanym do wierzchu
Całość jest przepikowana i obszyta lamówką dla estetycznego wykończenia.

Twój patchwork nie powinien być anonimowy – to jest prawdziwe dzieło, a Ty jesteś artystką!

Podpisz go od spodu (flamastrem do pisania na tkaninach lub haftem) podając swoje imię  
i nazwisko, datę wykonania i ewentualnie okazję, jeśli patchwork jest prezentem. Możesz też nadać mu tytuł jak obrazowi! W Stanach Zjednoczonych podpisywanie patchworków jest bardzo popularne, są nawet specjalne etykiety do wpisania wszystkich danych, które potem przyszywa się do spodu. Współcześnie przywiązuje się tam do tego dużą wagę, gdyż zwykle patchworki przekazywane są kolejnemu pokoleniu.

Patchwork daje nieskończone możliwości tworzenia wzoru i kombinacji kolorystycznych, granice wyznacza tu tylko wyobraźnia! Jest świetnym sposobem na wykorzystanie nawet najmniejszych resztek tkanin, z których nie da się uszyć nic innego.
Ale uważaj, to wciąga!!! laughing

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z patchworkiem, zacznij na próbę od czegoś małego jak łapki do garnków lub poduszka. Nie musisz mieć talentu krawcowej, wystarczy, że potrafisz równo zszyć ze sobą kawałki tkanin.

Zapoznaj się z etapami tworzenia patchworku krok po kroku.