Co to jest blok

Blok to inaczej motyw powtarzający się w patchworku. Powstaje przez zszycie różnokolorowych kawałków tkanin o określonych kształtach i wymiarach (nazwijmy je elementami bloku). Zszywa się je najpierw w większe fragmenty (lub lepiej: pola), a te łączy się potem w całość – razem muszą utworzyć kwadrat (blok) o boku określonej długości. Niektóre bloki są proste, a inne… nie tyle skomplikowane, co bardziej pracochłonne, wymagające więcej szycia.

Odrobina teorii, o której nie musisz pamiętać, ale wyjaśnia ona kompozycję bloku i zasadę jego zszywania. Klasyczne bloki najczęściej składają się z 4 lub 9 pól (fragmentów), choć znany jest też blok z 25 pól. Ta liczba to ilość pól w rzędzie pomnożona przez ilość rzędów, które tworzą blok. Najprostsze wersje takich bloków biorą swoje nazwy po prostu od ilości pól: 4 pola (ang. 4-patch), 9 pól (ang. 9-patch) i 25 pól (ang. 25-patch).

Widząc nowy dla Ciebie blok, będziesz w stanie go 'rozszyfrować' i wyliczyć docelowe wymiary (tj. wymiary po zszyciu) każdego elementu, aczkolwiek jest to prostsze w calach niż w cm. Wystarczy, że dodasz naddatek na szwy (a ten jest zawsze stały) i będziesz potrafiła sama wykroić jego elementy o odpowiednich wymiarach. Na przykład: 

12" i dwa pola w rzędzie – pole ma 6".
Czyli duży kwadrat ma 6", a małe mają
po 3" (plus naddatki na szwy).
12" i trzy pola w rzędzie – pole ma 4".
Czyli duży kwadrat ma 4", a małe mają
po 2" (plus naddatki na szwy).

Niektóre bloki odbiegają od tej klasycznej kompozycji, ale zawsze ich elementy dają się zszyć najpierw w większe fragmenty, a potem w cały blok.

Zobacz moje kategorie bloków w zależności od stopnia zaawansowania.