ślady kaczek

(Duck Tracks)

proste

Ten sympatyczny motyw gwiazdy z 'kaczych śladów' na planie 4 pól można uszyć na dwa sposoby. Jeden polega na centralnej szachownicy, do której doszywa się klucze dzikich gęsi i narożne kwadraty. Ale raczej stosuje się drugi sposób, w którym elementy biegnące od centralnego punktu bloku nie są sztukowane. I tej metody dotyczy ta instrukcja.

Nazwa, jak łatwo się domyślić, wywodzi się z obserwacji natury i życia codziennego, a sam motyw jest jedną z wielu wersji Gwiazdy Podstawowej, tyle że dla efektu estetycznego przyjmuje się inną zasadę zszywania. Oczywiście kolory mogą być dowolne, ale barwa przyjęta dla Koloru 1 powinna być najciemniejsza.

Przy rozmiarze bloku 12" (30,5 cm), kwadrat bazowy ma docelowy wymiar 3" (7,6 cm) i do niego dostosowane są wszystkie naddatki na szwy.

Z Koloru 4 wytnij prostokąt 7"x14" (17,8x35,6 cm). Przetnij go poziomo na pół w 3.1/2" (8,9 cm), a potem pionowo co 3.1/2" (8,9 cm). Otrzymasz 8 kwadratów, z których 4 na razie odłóż na bok.
Z Kolorów 2 i 3 wytnij po 1 pasie 3.1/2"x13" (8,9xx33 cm) i przetnij je na pół w 6.1/2"
(16,5 cm). Z każdego otrzymasz po 2 prostokąty: 

Zobacz jak uszyć klucz dzikich gęsi, ale obszyj tylko 1 róg każdego prostokąta dokładnie jak na rysunku poniżej: 

Z Kolorów 1 i 4 wytnij po 1 prostokącie 3.7/8"x5.3/4" (9,9x19,8 cm) i przetnij je w połowie na kwadraty. Zobacz jak uszyć pół-trójkąty i wykonaj 4 kwadratowe fragmenty bloku: 

Do wykonanych fragmentów doszyj kwadraty Koloru 4 (wycięłaś je na początku), ale dokładnie tak jak poniżej:

Teraz możesz już zszyć ćwiartki (pola) bloku, ale zwróć uwagę, czy prostokątne fragmenty dostawiasz właściwym bokiem: 

Pozostaje już tylko zszyć ćwiartki w cały blok: 

Wybierz kolory, jakie chcesz. Każde ramię biegnące od środka bloku może być w innym odcieniu (A), a nawet każdy element może być innego koloru (B). Można też uszyć każdą całą 'kaczą łapkę' w innym kolorze (C): 

Bloki zszyte bezpośrednio ze sobą wyglądają nieco monotonnie, ale można wprowadzić trochę urozmaicenia zszywając dwa bloki w różnych odcieniach na różnym tle: 

Ale skoro już szyjemy coś na kształt gwiazdy, to dlaczego tego nie wyeksponować? Najprościej będzie wstawić separatory – kontrastujące z tłem lub w kolorze tła: 

Projekt patchworku wokół centralnego motywu, którym jest duża Gwiazda Podstawowa
w podwójnym rozmiarze. Jej wnętrze to blok Ślady Kaczek, a od pozostałych bloków
(a właściwie różnych wersji bloku) oddzielona jest separatorami o szerokości 1/4 bloku, które biegną też dokoła: 

Bordiura o szerokości połowy bloku sztukowana jest z pasków w pięciu różnych odcieniach. By ją uszyć, nie trzeba wycinać krótkich paseczków, można użyć techniki Seminole, takiej jak w bloku Płotek.

W tym projekcie patchworku paski mają szerokość 1.1/2" (3,8 cm), a więc z naddatkiem na szwy trzeba wykroić pasy o szerokości 2" (5,1 cm). Na połowę bordiury na jeden bok wykrajasz 5 pasów o długości 26" (66 cm). Zszywasz je ze sobą, a potem przecinasz pionowo co 6.1/2" (16,5 cm). A potem już tylko zszywasz je ze sobą odwrotnie, by otrzymać pół bordiury na jeden bok: 

Można oczywiście wyciąć dwukrotnie dłuższe paski, czyli 52" (132 cm) i w ten sposób od razu szyć całą bordiurę na jeden bok patchworku.

Zobacz Projekt patchworku, by dowiedzieć się więcej o separatorach i sposobie ich wszywania. Przeczytaj jak zszyć patchwork w całość i wykończyć go lamówką.