plecionka

(Basket Weave)

dla początkujących

Łatwy blok z samych prostokątów na planie 4 pól. Szyje się go podobnie jak Płotek,
a różni je tylko szerokość pasów i układ kolorów.

Plecionka (dosł. 'koszykowa') znana jest w różnych wersjach, wystarczy zmienić szerokość środkowego paska w ćwiartce bloku, a splot już będzie wyglądał nieco inaczej. Trzeba jednak pamiętać, że ćwiartka bloku musi pozostać kwadratem, więc zmieniając szerokość pasków, trzeba też odpowiednio dostosować szerokość ćwiartki.

A to oznacza, że różne wersje Plecionki mogą mieć różny rozmiar jako blok, Tu wybrałam rozmiar 10" (25,4 cm), gdzie ćwiartkę tworzą 2 paski o szerokości 1" (ok. 2,5 cm) oraz
1 pasek o szerokości 3" (7,6 cm). W dalszej części instrukcji pokażę też, jak wprowadzić dodatkowy kolor do bloku, by Plecionka układała się w przeplatankę różnych kolorów.

Jako ciekawostkę można dodać, że technika uzyskiwania wzorów z pasów zszytych ze sobą, a potem pociętych i zszytych na różne sposoby, wywodzi się od Indian Seminole.

Krojenie na 1 blok:
Z Koloru 1 wytnij 4 pasy o wymiarach 1.1/2"x11" (3,8x28 cm).
Z Kolorów 2 i 3 wytnij po 1 pasie 3.1/2"x11" (8,9x28 cm):

Do każdego z szerokich jasnych pasów doszyj po obu stronach paski w Kolorze 1 i na ich stronę zaprasuj szwy. Potem odmierz 5.1/2" (14 cm) i przetnij je pionowo na pół. Otrzymasz wszystkie ćwiartki bloku:
Jeśli chcesz kroić i zszywać ćwiartki od razu do kilku bloków, wytnij pasy o wielokrotności podanych wymiarów, np. podwójną dla 2 bloków, potrójną dla 3 bloków, itd.

Przełóż ćwiartki i obróć dwie z nich jak na rysunku poniżej. Zszyj je najpierw w rzędy bloku, a potem w całość:

Plecionka na większej powierzchni (tu 4 rzędy po 4 bloki) wygląda tak:

Szerokie pasy w Kolorach 2 i 3 można obszyć paskami w różnych kolorach:

Przykład Plecionki dwukolorowej, czyli Kolory 2 i 3 są różnymi barwami, a nie odcieniami jednego koloru:

Poniżej przykład, jak uszyć Plecionkę, by wprowadzić do wzoru dodatkowy kolor (po lewej) lub nawet dwa kolory (po prawej):

Projekt patchworku z Plecionki z dwoma dodatkowymi kolorami. Ma 7 rzędów po 5 bloków w rzędzie, ale żeby uzupełnić przeplatankę z zielonych i żółtych pasków, z lewej strony patchworku doszyta jest prawa połówka bloku, a dół patchworku uzupełnia rządek
z górnych połówek bloku.
Innymi słowy, składa się z 7,5 rzędów po 5,5 bloków w rzędzie, co sumuje się do wymiarów 55"x75" (ok. 140x190 cm).

Dochodzi jeszcze prosta bordiura o szerokości połowy bloku:

Zobacz Zszywanie patchworku oraz Obszywanie lamówką, by dowiedzieć się więcej.