klepsydra

(Hourglass)

proste

Umieszczając ten blok w kategorii Proste robię dla niego wyjątek, bo składa się z samych ćwierć-trójkątów. Jednak są one tu na tyle duże, że łatwiej będzie nauczyć się techniki ich zszywania niż w blokach Średnio-zaawansowanych, gdzie są one mniejsze i wymagają większej precyzji.

Blok ten, podobnie jak Skorupki, daje różne wzory na patchworku w zależności od doboru kolorów i obrotu ćwiartkami przed zszyciem. Tutaj również blokiem jest w rzeczywistości sama ćwiartka (6" czyli ok. 15,3 cm), ale zwykle jako cały blok przedstawia się 4 zszyte już ćwiartki, żeby pokazać jeden z możliwych wzorów.

Nazwa Klepsydra (Hourglass) odnosi się do kilku różnych bloków, nawet ćwiartkę 'Skorupek' określa się tak samo! Ta jest jednak najprostszą 'Klepsydrą' (mówimy tu o ćwiartce bloku powyżej), a można ją uszyć w dowolnym rozmiarze.

Zobacz jak szyć ćwierć-trójkąty. Zaczynasz od kwadratów z odpowiednim naddatkiem na szwy. Jeśli chcesz mieć klepsydrę o boku a, kroisz kwadraty o boku a+1.1/4" (a+3,2 cm):

1 kwadraty ciemny + 1 kwadrat jasny = 2 klepsydry (2 kwadraty z ćwierć-trójkątów).

Pojedynczą dużą Klepsydrę stosuje się czasem jako interblok, gdyż daje dodatkowy wzór na patchworku: 

Musi mieć ona ten sam rozmiar co blok, z którym układana jest naprzemiennie, więc wymiary kwadratów, z których ją się wykraja, są jeszcze większe niż ten blok:
- dla małego bloku 6" (15,3 cm): kroisz z kwadratów 7.1/4" (18,5 cm)
- dla bloku 8" (20,4 cm): kroisz z kwadratów 9.1/4" (23,5 cm)
- dla bloku 9" (22,9 cm): kroisz z kwadratów 10.1/4" (26 cm)
- dla bloku 10" (25,4 cm): kroisz z kwadratów 11.1/4" (28,6 cm)
- dla bloku 12" (30,5 cm): kroisz z kwadratów 13.1/4" (33,7 cm)

Zobacz przykład Klepsydry jako interbloku dla Podwójnej Gwiazdy.

Wróćmy jednak do bloku z 4 klepsydr w rozmiarze 12" (30,5 cm). Ćwiartka (1 Klepsydra) ma tu rozmiar 6" (15,3 cm), więc kroisz z kwadratów 7.1/4" (18,5 cm).

Na cały blok, czyli 4 klepsydry, potrzebujesz po 2 takie kwadraty z każdego koloru:

Mozaika z jednokolorowej Klepsydry wydaje się nudna (po lewej), chyba że uszyjesz ją
z różnokolorowych resztek – nie ma tu żadnych ograniczeń, zupełnie jak w bloku Skorupki. Ale gdy wprowadzisz choćby jeden dodatkowy kolor lub odcień, uzyskasz już inny wzór na patchworku – ułoży się w dwukolorowe wiatraczki jakby były zszywane w rzędach ukośnych (po prawej):

Można użyć bardziej wyrazistych kolorów i wymieszać różne bloki (po lewej), albo wprowadzić jeszcze jeden kolor tła (po prawej):

UWAGA: dla wzoru po prawej, w którym oba wiatraczki mają różne tło, nie da się zastosować techniki szybkiego zszywania ćwierć-trójkątów. Ponieważ każda ćwiartka składa się z 4 kolorów w identycznym układzie, to trzeba je najpierw wykroić każdy z osobna,
a potem zszywać łańcuszkowo tak jak w bloku Jankeska Łamigłówka 2 (bo tak właśnie nazywa się ten układ kolorów).

Klepsydry dowolnych rozmiarów można też zszywać w szlaczki i wykorzystać je jako patchworkową bordiurę:

Klepsydry można też zszywać w blok na planie 9 pól i część z nich wyróżnić innymi kolorami lub odcieniami. W przykładzie po prawej, część klepsydr obrócono tak, że ciemnoniebieskie układają się w Gwiazdę Ohio, a jasnoniebieskie w wiatraczek z 4 klepsydr:

Większe klepsydry można rozdzielać separatorami:

Poniżej przykład takiego właśnie patchworku monochromatycznego (odcienie jednego koloru) z resztek. Duże Klepsydry niekoniecznie trzeba zszywać dokładnie według techniki szybkiego zszywania. Można wycinać ćwierć-trójkąty każdy z osobna i próbować różne ich połączenia zanim zszyje się je w zwykły sposób. Trzeba tylko pamiętać, że zszywa się je
na linii skosu, więc warto podłożyć pod nie papier śniadaniowy, by nie naciągnąć krawędzi tkaniny podczas zszywania:

Poniżej patchwork dla dziecka z 4 bloków w pastelowych kolorach (6 rzędów po 5 bloków). Całość obszyta jest najpierw sztukowanymi pasami, by dopełnić niebieskie wiatraczki przy krawędziach. Pasy te sztukowane są z prostokątów – na jeden prostokąt składa się duży ćwierć-trójkąt w kolorze tła oraz 2 pół-trójkąty uszyte z ćwierć-trójkątów (są to połówki 'niedokończonych' klepsydr). Do pasów poziomych na obu ich końcach doszyte są jeszcze sztukowane kwadraty. Dopiero potem doszyta jest różowa bordiura z żółtymi narożnikami:

Zobacz Zszywanie patchworku, by dowiedzieć się więcej o kolejności zszywania.

Patchwork dla dziecka będzie bardzo milusiński, jeśli pojedyncze Klepsydry w pastelowych kolorach oddzieli się czystymi interblokami, na których można naszyć aplikacje lub wyhaftować sympatyczne motywy: