gwiazda podstawowa

 (Variable Star / Sawtooth Star)

proste

Wypróbuj fragment zwany 'kluczem dzikich gęsi'. Ta gwiazda to jeden z najczęściej używanych motywów. Nazywana jest dosł. zmienną, bo jej wnętrze można wypełnić dowolnie: kwadratem jednej tkaniny, szachownicą, paskami, innym mini-blokiem, itp. lub nawet zostawić jej wnętrze 'puste' (czyli w kolorze tła).

Każda taka wersja gwiazdy podstawowej zwykle ma swoją własną nazwę jako blok, ale główny motyw gwiazdy jest zawsze ten sam. Dlatego bywa też nazywana gwiazdą zębatą, bo jej ramiona przypominają zęby piły (to ją odróżnia od innych gwiazd).
Wszelkie jej odmiany prezentują się bardzo atrakcyjnie w patchworkach!

Ramiona (boki) gwiazdy, czyli klucz dzikich gęsi, można wykonać na trzy różne sposoby, ale w tej instrukcji proponuję obszywanie rogów prostokąta (do niej dostosowałam wymiary).
Z Koloru 2 wytnij kwadrat 6.1/2" (16,5 cm).

Z Koloru 1 wytnij prostokąt 7"x14" (17,8x35,6 cm).
Przetnij go poziomo na pół w 3.1/2" (8,9 cm).
Każdy pas przetnij na 4 kwadraty 3.1/2" (8,9 cm).
Razem otrzymasz 8 kwadratów.

Z Koloru 3 wykrój prostokąt 7"x20" (17,8x50,8 cm) i przetnij go poziomo na pół w 3.1/2" (8,9 cm). Z każdego pasa odetnij 2 prostokąty długości 6.1/2" (16,5 cm), a pozostałą część podziel na pół na kwadraty 3.1/2" (8,9 cm):

Ułóż 4 zestawy, w każdym ma być: 1 prostokąt Koloru 3 oraz 2 kwadraty Koloru 1.
Zobacz jak zszywać klucz dzikich gęsi i postępuj wg techniki nr 2 (obszywanie rogów).  Uszyj 4 klucze:
Do dwóch kluczy doszyj po obu stronach kwadraty Koloru 3. To górny i dolny rząd bloku:

Zszyj wszystkie fragmenty w całość, zaprasowując szwy na centralny kwadrat:

A tak wyglądałaby gwiazda 'bez wnętrza' (środkowy kwadrat ma kolor tła):

Dobierz kolory jakie chcesz, możesz nawet zastosować odwrotny schemat, czyli jasna gwiazda na ciemnym tle:

Jeśli zszyjesz bloki w rzędy, otrzymasz mozaikę, w której kształt gwiazdy zaciera się: 

Poniżej układ z klasycznymi separatorami, które biegną też dokoła całości (zajrzyj do Projektu patchworku, by poznać sposób wszywania separatorów). Prosta bordiura ma szerokość połowy gwiazdy:

Możesz też oddzielić gwiazdy 'czystym' interblokiem (kwadratem tkaniny) lub użyć w tym celu innego bloku.

Poniżej interblokiem jest Pensylwania w odcieniach, które nie przytłaczają gwiazd. Bordiura ma szerokość połowy gwiazdy, a narożniki równe są jej ćwiartce. Zauważ, że w tym układzie nieparzysta liczba rzędów i bloków wygląda najlepiej:

Dowiedz się więcej o bordiurze i narożnikach oraz obszywaniu lamówką.

Przyjemnego szycia i prostych szwów! wink