dwa przy dwóch

(Two by Two)

dla początkujących

Łatwy blok z samych prostokątów, idealny dla początkujących! Dwa prostokąty przy dwóch prostokątach, i kolejnych dwóch… i stąd nazwa. Blok jest na planie 4 pól, a więc najpierw szyje się jego ćwiartki, a potem zszywa się je w całość.
Ale by uszyć ćwiartki, nie trzeba wycinać pojedynczych prostokątów. Stosuje się technikę Seminole, taką jak w bloku Płotek, ale tu jest prościej: do zszycia są tylko dwa pasy odpowiednich wymiarów.
Blok ma rozmiar 8" (20,4 cm), bo często stosuje się go w kołderkach dla dzieci. Dzięki temu, że jest mniejszy, można takich bloków zmieścić więcej w niewielkim patchworku dla dziecka i tym samym wzór będzie pełniejszy.  

Z każdego koloru wytnij pas o wymiarach 2.1/2"x18" (6,4x46 cm). Zszyj je ze sobą i zaprasuj szew na stronę ciemniejszego koloru.
Przetnij je pionowo co 4.1/2" (11,5 cm), a otrzymasz wszystkie ćwiartki bloku:

Obróć je odpowiednio i zszyj je najpierw w rzędy bloku, a potem w całość: 

Jeśli zszyjesz bloki kafelkowo jeden przy drugim, Kolor 2 (czyli tło) na styku bloków utworzy identyczny motyw, jak ten w Kolorze 1: 

Można rozdzielić bloki separatorami w kolorze tła, a dla urozmaicenia dodatkowo użyć różnych odcieni dla Koloru 1: 

Pamiętaj jednak, że separatory automatycznie powiększają patchwork, więc uwzględnij je
w wymiarach planowanej kołderki. Zobacz Projekt patchworku, by dowiedzieć się więcej
o wszywaniu separatorów z małymi kwadratami jako łącznikami.

Możesz też obrócić bloki o 45 st. i dodać czyste interbloki w tym samym rozmiarze, czyli wycinasz kwadraty tkaniny o boku 8.1/2" (21,6 cm). Ale wtedy zszywasz patchwork
w rzędy ukośne. Na początku i końcu każdego rzędu doszywasz pół-trójkąt z kwadratu 8.7/8" (22,6 cm), a w rzędach biegnących od narożnika patchworku dodajesz ćwierć-trójkąt z kwadratu 9.1/4" (23,5 cm):

Jeśli nudzi Cię szycie tylko jednego bloku, dodaj inny jako interblok. Poniżej przykład bloku Dwa Przy Dwóch na przemian z Blokiem 4 Pola (w tym samym rozmiarze), który zszywa się równie łatwo i szybko: 

Projekt patchworku z ekstremalnym zastosowaniem bloku Dwa Przy Dwóch: nie dość, że główny motyw (Kolor 1) jest w różnych odcieniach, to również dla tła (Kolor 2) w każdym bloku zastosowano różne odcienie zamiast jednego. W efekcie nawet motywy utworzone przez tło są każdy w innym odcieniu: 

W tym projekcie sam patchwork z 5 rzędów po 5 bloków sumuje się do wymiarów 40"x40" (ok. 102x102 cm). Do tego dochodzi jedna węższa bordiura o szerokości 1/4 bloku, czyli
2" (5,1 cm), a potem druga bordiura o szerokości 1/2 bloku, czyli 4" (10,2 cm). Cały patchwork wg tego projektu będzie kwadratem o boku 52" (ok. 132 cm).

Zobacz Zszywanie patchworku, by dowiedzieć się więcej o bordiurze z narożnikami, a także jak wykończyć patchwork lamówką.

Jak uzyskać efekt motywów tła każdy w innym odcieniu?
Niestety, trzeba kroić i zszywać łańcuszkowo na piechotkę, czyli wycinać prostokąty 2.1/2"x4.1/2" (6,4x11,5 cm) każdy z osobna i tak dobierać różne odcienie tła w każdym bloku, by – po zszyciu bloków jeden przy drugim – odcienie na ich styku się zgadzały:
Jest to oczywiście bardziej pracochłonne, ale ten ekstremalny efekt wart jest zachodu!

Jeśli nie uśmiecha Ci się krojenie i szycie na piechotkę, szyj jak w instrukcji, ale użyj tego samego tła (Kolor 2) dla wszystkich bloków, a tylko różnych odcieni lub kolorów (Kolor 1) dla głównego motywu: