domek z bali

układy i wzór na patchworku

Można zszywać bloki kafelkowo jeden przy drugim lub obracać je przed zszyciem, by uzyskać zupełnie różne wzory na patchworku: 

W układzie bloków poniżej widać różnicę w zależności od tego, czy obszywanie czerwonego kwadratu zaczęto od kolorów jasnych jak w instrukcji (wersja A), czy
od kolorów ciemnych (wersja B):

Można też obrócić bloki tak, by otrzymać ogromniastą gwiazdę:  

Jeśli w bloku użyjesz kolorów tylko jasnych lub tylko ciemnych, otrzymasz wzór
w cieniowaną kratę (górny rząd). Takie bloki można też mieszać z klasycznymi, by uzyskać jeszcze inną ogromniastą gwiazdę (dolny rząd):

Stosując bloki uszyte tylko z jasnych pasków (lub odwrotnie: tylko z ciemnych) można uzyskać bardziej wyrazisty efekt, jeśli bloki rozdzieli się separatorami w jeszcze ciemniejszym odcieniu:

Projekt patchworku w klasycznym układzie z gwiazdą i ukośnymi pasami, tu z 8 rzędów
po 6 bloków w każdym. Bloki w narożnikach uszyte są tylko z ciemnych ocieni: 

Można też odejść od klasycznych schematów:

W tym układzie wnętrze patchworku uszyte jest z bloków w wersji B (obszywanie kwadratu zaczęto od ciemnych pasów), a zewnętrzne bloki to wersja A (jak w instrukcji):

Natomiast bloki w narożnikach są tylko z ciemnych odcieni.   

Domek z Bali uszyty z różnokolorowych resztek sprawdzi się w każdym układzie bloków, wystarczy zachować względny kontrast między kolorami jasnymi i ciemnymi.

Tu przykład tylko z dwóch wersji bloku, ale każdy blok może być inny, można sięgać po kolorowe resztki 'jak leci' i wykorzystać nawet najmniejsze ścinki: 

Oblicz, ile bloków potrzebujesz na planowane wymiary patchworku, a potem do dzieła, bo jest w czym wybierać spośród układów i wzorów.

Przydatne linki z działu 'Krok po kroku':
Dobór kolorów – relacje między kolorami
Projekt patchworku – m.in. sposób wszywania separatorów
Zszywanie patchworku – jak zszyć patchwork w całość i doszyć bordiurę
Obszywanie lamówką – jak wykończyć patchwork

Przyjemnego szycia i prostych szwów! smile 
str. 1 – początek instrukcji
jak szyć od razu 4 bloki – str. 3