antyczny kafel

(Antique Tile)

dla początkujących

Ten łatwy blok z kwadratów i prostokątów na planie 9 pól daje bardzo sympatyczny wzór na patchworku. Przy rozmiarze 12" (30,5 cm) i 6 mini-polach w rzędzie, jego kwadrat bazowy ma wymiar 2" (5,1 cm), a więc z naddatkiem na szwy jest to 2.1/2" (6,4 cm).

Z każdego koloru wytnij pas o wymiarach 2.1/2"x18" (6,4x46 cm). Zszyj ze sobą pasy
z Kolorów 1 i 3 i zaprasuj szew na stronę ciemniejszego koloru.
Przetnij wszystkie pasy co 4.1/2" (11,5 cm). Otrzymasz 4 kwadraty o boku 4.1/2" (11,5 cm) uszyte z Kolorów 1 i 3 oraz 4 prostokąty 2.1/2"x4.1/2" (6,4x11,5 cm) z Koloru 2:

Z Koloru 2 wytnij kwadrat 4.1/2" (11,5 cm) i odłóż go na razie na bok.
Następnie z Kolorów 1 i 2 wytnij po 1 pasie 2.1/2"x10" (6,4x25,6 cm). Zszyj je ze sobą
i zaprasuj szew na stronę ciemniejszego koloru. Przetnij je co 2.1/2" (6,4 cm), a otrzymasz 4 dwukolorowe fragmenty boku o wymiarach 2.1/2"x 4.1/2" (6,4x11,5 cm).

Dodaj do nich prostokąty w Kolorze 2, które wycięłaś na początku, i zszyj je w pary dokładnie jak poniżej. Otrzymasz 4 dwukolorowe kwadraty o boku 4.1/2" (11,5 cm):

Rozłóż wszystkie pola bloku jak poniżej i zszyj je najpierw w rzędy. W górnym i dolnym rzędzie zaprasuj szwy na zewnątrz, a w środkowym – do środka. Potem zszyj je w całość:

Nawet zszyte bezpośrednio ze sobą, Antyczne Kafle układają się w przejrzysty wzór na patchworku (po lewej). Jeśli użyjesz separatorów (po prawej), otrzymasz nieco inny wzór
i powiększysz wymiary patchworku:

Wzór na patchworku będzie wyglądał nieco inaczej, jeśli kolory w bloku przyporządkujesz odwrotnie:

Przykład patchworku z bloków w dwóch wersjach kolorystycznych. Same bloki (6 rzędów po 5 bloków) sumują się do wymiarów 60"x72" (ok. 152x185 cm). Całość obszyta jest prostą bordiurą o szerokości połowy bloku, tj. 6" (ok. 15,3 cm):

Zobacz Zszywanie patchworku oraz Obszywanie lamówką, by dowiedzieć się więcej.

Blok prezentuje się atrakcyjnie również w jasnych barwach, choć zapewne nie są to kolory, które znajdziemy na prawdziwych antycznych kafelkach: