blok 9 pól

(9-patch)

dla początkujących

Najprostszy przykład bloku składającego się z 9 pól, klasyczna szachownica.
Użyłam tu trzech odcieni niebieskiego, ale można użyć tylko jednego.

Z Koloru 4 wytnij pas 3.1/2"x14" (8,9x35,6 cm)        i przetnij go na pół. Otrzymasz dwa prostokąty 3.1/2"x7" (8,9x17,8 cm). Jeden z nich przetnij na pół na kwadraty 3.1/2" (8,9 cm).
Z Koloru 1 i Koloru 2 wytnij po jednym prostokącie 3.1/2"x7" (8,9x17,8 cm).
Z Koloru 3 wytnij kwadrat 3,1/2" (8,9 cm).

Ułóż wycięte elementy do zszycia jak poniżej. Jasne kwadraty doszyj do ciemnego kwadratu i zaprasuj szwy. Ciemne prostokąty doszyj do jasnego, zaprasuj szwy, a potem przetnij je na 2 kolumny po 3.1/2" (8,9 cm).
Ułóż kolumny według ich układu w bloku – jedną kolumnę zewnętrzną musisz obrócić, by po przekątnej bloku były te same odcienie niebieskiego. Zszyj wszystko w całość:

Zobacz jak zszywać szachownicę do kilku bloków naraz!
Naturalnie możesz dać dowolne kolory, a nawet uszyć patchwork z małych resztek różnokolorowych tkanin (scrap quilt).

Jeśli zszyjesz bloki 'kafelkowo' obok siebie, otrzymasz prosty wzór przypominający kratkę:

Możesz oddzielić je 'czystym' interblokiem, czyli kwadratem tkaniny o wymiarach bloku. Jeśli zrobisz 7 rzędów po 5 bloków w rzędzie, to patchwork na tym etapie bez bordiury      i obszycia będzie miał wymiary pledu: 45"x63" (ok. 114x160 cm):

Możesz już teraz obszyć patchwork bordiurą – tu o szerokości 4.1/2" (11,5 cm), czyli tyle, ile wynosi połowa bloku. Bordiura też musi mieć naddatek na szew, więc kroisz pasy         o szerokości 5" (12,7 cm) lub jakie chcesz. Na końcu wykończ patchwork lamówką:

Zobacz Zszywanie patchworku i Obszywanie lamówką, by dowiedzieć się więcej.

Ale możesz też domknąć kompozycję patchworku i powiększyć jego wymiary do 57"x 75" (ok. 144,8x190,5 cm). Zbliży się więc do wymiarów koca.
Wystarczy doszyć pasy z odpowiednich fragmentów bloku i interbloku (oddzielone czarną linią), najpierw pionowe, później poziome:

Przed przyszyciem każdy pas przyłóż do patchworku odpowiednim brzegiem, by kolory układały się jako 'kontynuacja' bloków (kwadrat Koloru 3 ma być skierowany na zewnątrz).

Przy tak powiększonym patchworku na bordiurę 4.1/2" (11,5 cm) potrzebujesz:
- 2 pasy pionowe 75.1/2"x5" (191,8x12,7 cm)
- 2 pasy poziome 66.1/2"x5" (169x12,7 cm) – do szerokości patchworku (57") dodajesz       2 x szerokość pionowej bordiury (2 x 4.1/2" = 9") i do tego 1/2" naddatku na szwy

Najpierw doszywasz pasy pionowe, a potem poziome. Na koniec obszyj patchwork lamówką:

Przyjemnego szycia i prostych szwów! wink

Zajrzyj do Galerii by zobaczyć patchwork z tym układem o domkniętej kompozycji.