blok 4 pola

 (4-patch)

dla początkujących

Najprostszy blok z kwadratów dowolnej wielkości, a więc i wielkość bloku jest elastyczna, ale tu proponuję 8" (ok. 20,4 cm). Warto dojść z tym blokiem do wprawy, bo często występuje w innych blokach jako mini-szachownica.

Z każdego koloru wytnij prostokąt 4.1/2" x 9" (11,5 cm x 22,9 cm). Jeśli chcesz zmienić rozmiar bloku, pamiętaj, że długość prostokąta = 2 x jego szerokość.
Zszyj je, zaprasuj szew na stronę ciemniejszego koloru, a potem przetnij w połowie na dwie kolumny. Obróć jedną kolumnę i zszyj je razem w szachownicę:

Zobacz, jak zszywać szachownicę z 4 pól od razu do kilku bloków.

Naturalnie możesz dobrać kolory jakie chcesz, a nawet je przemieszać, by uzyskać różne efekty wizualne. Uszyj tyle bloków, by starczyły na planowany wymiar patchworku. 

Jeśli uszyjesz 25 takich bloków i połączysz je w 5 rzędów po 5 sztuk, Twój patchwork     (np. pled dla dziecka) na tym etapie bez bordiury i obszycia będzie miał wymiary 40"x40" czyli ok. 101,6x101,6 cm. Możesz użyć różnych odcieni wybranego przez Ciebie koloru:

Możesz obszyć go prostą bordiurą. Tu ma ona docelową szerokość taką jak kwadrat, czyli 4" (10,2 cm). Krojąc pasy na bordiurę, musisz pamiętać o jej naddatku na szwy, czyli kroisz pasy o szerokości 4.1/2" (11,5 cm). Taka bordiura powiększy wymiary patchworku do 48"x48" (ok. 122x122 cm):

Zobacz Zszywanie patchworku i Obszywanie lamówką, by dowiedzieć się więcej.

Ten zwykły blok daje różne efekty w zależności od tego, co z nim zrobisz. Tu bloki oddzielone są 'czystymi' interblokami – mogą one być wszystkie takie same (jak poniżej) lub z różnych tkanin. W projekcie po prawej stronie, część bloków została obrócona przed zszyciem z rzędy:

W tym układzie zszywa są prostokąty różnego koloru, a po rozcięciu na kolumny, miesza się je i zszywa na różne sposoby. To dobry sposób na wykorzystanie resztek tkanin (scrap quilt). Dodatkowo bloki oddzielone są separatorami:

Zobacz Projekt patchworku, by dowiedzieć się więcej o interblokach i separatorach.

Eksperymentuj i baw się! Ten zwykły, najprostszy blok daje Ci różne możliwości.